Puolimaratonille

Lauantaina koittaa SE päivä, jota olen odottanut melkein vuoden. Nimittäin HCR eli Helsingin puolimaraton.

Olen aiemmin juossut 10 kilometrin tapahtumissa mutta nyt tarkoituksena on juosta 21 km ja rapiat. Yleiskuntoni on ihan kohdillaan mutta tekemäni treenisuunnitelma ei ihan pitänyt ja pisimmät lenkit mitä olen juossut treenimielessä ovat olleet vain 12 km. Tavoitteeni on juosta maaliin, ajasta melkein välittämättä. Pidän puolimaratonia sellaisena matkana, että kunhan peruskunto on hyvä eikä matkan varrella ilmene loukkaantumisia niin loppu on pään sisällä.


Näin kolme päivää ennen suoritusta on varmaan ihan turha tutkailla miten loppuvalmistautuminen tulisi tehdä, mutta tutkinpa nyt kuitenkin. Viimeinen pitkä harjoituslenkki olisi kannattanut tehdä kaksi viikkoa ennen kilpailupäivää. Minä tein sen vain viikkoa ennen, mutta olen palautunut ihan hyvin. Olihan se vain sen 12 km. Tämän viimeisen viikon olen ottanut kevyemmin, pyöräillyt vähän, palautellut jalkoja ja valmistautunut henkisesti koitokseen. Viimeisten viikkojen aikana ei muutenkaan enää voi juuri parantaa kuntoa mutta haittaa voi onnistua tekemään sitäkin enemmän, jos alkaa panikoimaan ja kirimään väliin jääneitä treenikilometrejä.

Puolimaraton ei kaipaa erityistä tankkausta kuten täysi maraton, mutta viimeisellä viikolla on hyvä huolehtia riittävästä hiilareiden saannista. Minä olen syönyt muun muassa lohipastaa ja perunaa. Kisapäivän aamuna kannattaa syödä tukevasti sellainen aamiainen mihin on normaalistikin tottunut syömään. Minulla se tulee olemaan Skyrillä maustettu puuro ja kahvi. HCR:n lähdöt ovat iltapäivällä, omani starttaa kello 16:35 joten pelkällä aamupalalla ei tietenkään pärjää. En ole vielä suunnitellut tarkemmin kisapäivän lounasta, mutta onhan tässä vielä pari päivää aikaa. Aamiaisen ja lähtölaukauksen välissä ehtii syödä hyvin lounaan ja pienen välipalan. Ainakin kuten minä, jonka vatsa huutaa 3-4 tunnin välein sapuskaa.


Tarkemmat ensikertalaisen vinkit puolimaratoniin löytyvät muun muassa täältä

Nähdään lauantaina HCR:ssä! Jos et ole itse tulossa juoksemaan niin tulethan ainakin kannustamaan reitin varrelle.

Jaana

Kommentit